23/04/2010

Mijn Oma's Camee en de geschiedenis


De camee

De Romeinen ontwikkelden in de 5e eeuw naast het intaglio een snijtechniek: de camee. Bij een camee ziet men de voorstelling als reliëf op de steen.
Daarbij worden het liefst stenen gebruikt die van nature lagen met een verschillende kleur hebben zoals schelpen van grote zoutwatermosselen.

De meest bekende zijn de schelpcameeën. De ondergrond is bruin en de voorstelling is van wit tot crème tot getint wit. De camee wordt gesneden van de buitenkant van een grote zeeoester. Dat is goed te zien aan de onderkant van de camee. Die loopt altijd enigszins hol. Heb je een bruin met witte camee waarvan de onderkant strak en glad is dan zou het eventueel een agaathcamee kunnen zijn, maar ook een imitatie van glas of kunststof.

Deze Camee broche/ketting hierboven heb ik vanmiddag van mijn oma in Nijmegen gekregen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
EN ik ben er echt super blij mee!!!!!
Hij is zo'n 70 jaar oud en van mijn overgroot oma geweest!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

2 comments:

  1. Wat superleuk :)
    hij is echt mooi !

    ReplyDelete
  2. leuk!!
    ik heb er ook één, maar die is van gesponnen suiker!

    ik heb wel een klokje die aan een ketting hangt uit onze kluis met oude sieraden :)

    ReplyDelete

Really thanks for your comment! , I appreciate it very much :D